به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

تاخیر انداختن لذت ها

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

یکی از مشکلاتی که دانش اموزان و داوطلبان کنکور با ان گریبان گیر هستند این است که معمولا کارهای دیگر را بر درس خواندن ارجحیت می دهند . مثلا هنگامی که یک فیلم سینمایی از تلویزیون پخش می شود درس خواندن را رها می کنند و به سمت تماشای ان فیلم تلویزیونی می روند . این کار باعث می شود که دانش اموز و داوطلب از برنامه های روزانه خود عقب بیفتد و همین عقب افتادن شکست و عدم موفقیت داوطلب را در کنکور تضمین می کند .

 

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

علت  چیست

تحقیقات نشان می دهد که ریشه ی این عمل به کودکی افراد بر می گردد . الگوهای ذهنی که در کودکی شکل می گیرند باعث می شوند که شخص در بزرگسالی با همان الگوهای ذهنی زندگی کند . یکی از الگوهای ذهنی که باید توسط پدر و مادر در ذهن کودک گنجانده شود مکانیزم لذت خواهی می باشد . پدر و مادر در یک سن خاصی باید خواسته های کودک را با تاخیر براورده کنند تا مکانیزم لذت خواهی کودک به درستی در ذهن کودک گنجانده شود . اگر پدر و مادر بلافاصله خواسته های کودک را بعد از درخواستش براورده سازند کودک در بزرگسالی دچار چنین مشکلاتی می شود که نمی تواند لذت ها را به تاخیر بیندازد و روی کارهای مهم تمرکز کند .

لیست قیمت

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

علت بعدی که می شود برای وجود این حالت ذکر کرد که به گونه می تواند مکمل علت قبلی و هم چنین معلول ان در نظر گرفت نداشتن هدف و برنامه ریزی برای کارها می باشد . با داشتن هدف شما شاخصه ای دارید که کارها را نسبت به ان می سنجید و در چارجوب اهداف حرکت می کنید ولی بدون هدف و برنامه ریزی شما ذهن خود را ازاد می گذارید و با توجه به الگوی غلط لذت جویی ذهن شما ، ذهن شما به سمت کارهای اسان و لذت بخش میل می کند

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

به تاخیر انداختن لذت ها برای درس خواندن

چه کار باید کرد

خوب مطمئنا تا الان این سوال برایتان به وجود امده است که با وجود مشکل تنظیم نشدن مکانیزم لذت خواهی و ارجحیت دادن لذت ها بر کارهای مهم . چه کاری باید انجام داد تا مکانیزم لذت خواهی در وجود ما تنظیم شود ؟

این کار دقیقا مثل ترک کردن اعتیاد سخت است . چرا که ذهن شما از کودکی در این ساختار شکل گرفته و از بین بردن این ساختار به صورت یک شبه غیر ممکن می باشد . راهکار این است که شما با تغییر باورها و تمرین روی باورهای درست به تنظیم مکانیزم لذت خواهی بپردازید

 

مطالعه صحیح و اصولی برای امتحان

تصمیم بگیرید و بخواهید

اولین کاری که باید بکنید این است که تصمیم بگیرید و بخواهید این مکانیزم را تنظیم کنید . علتی این کار را برای خود تشریح کنید . به خود بگویید که اگر الان این الگوی اشبتاه ذهنی راتغییر ندهم مجبور هستم قید خیلی از چیز ها را بزنم یا سختی های بسیاری را در اینده متحمل شوم . این کار را به صورت یک هدف یادداشت کنید و کارهایی را که باید انجام دهید را زیرش بنویسید و سپس شروع کنید .

با خود صحبت کنید

هر وقت تمایل به رها کردن کارهای مهم داشتید بلافاصله این نکته را به خودتان یاد اور شوید که شما در حال تنظیم مکانیزم لذت جویی هستید و باید مقاومت کنید و کاری را که الان باید انجامش بدهید را انجام بدهید . فراموش نکنید که شما باید مانند یک مربی یا یک مدیر بالای سرخودتان باشید و ذهنتان را کنترل کنید . همان طور که گفتیم این کار بسیار سخت است و تسلط کامل بر خودتان به مرور زمان اتفاق می افتد

کارهای سخت را اول انجام دهید

به طور مثال اگر دو کار مهم را پیش رو دارید و لی انجام یکی از ان ها برای شما راحت تر می باشد تمام تلاش خود را بکنید تا سخت ترین کار را در ابتدا انجام دهید و سپس به سراغ کار اسان تر بروید . مثلا اگر شما امروز می خواهید درس ریاضی و درس دین و زندگی را مطالعه کنید و پیچیدگی و سختی درس ریاضی برای شما ، از درس دین و زندگی بیشتر است ، پس تمام تلاش خود را بکنید که ابتدا به مطالعه ی ریاضی بپردازید و سپس مشغول مطالعه ی دین و زندگی شوید . اگر کمی عمیق به قضیه نگاه کنید متوجه می شوید که تمایل به انجام کارهای راحت نیز خودش نوعی لذت جویی است چرا که سختی کمتر کشیدن خودش نوعی لذت را به همراه دارد

 

امروز مساوی با فرداست

یک باورهای درستی که باید در ذهن خود بگنجانید این است که امروز مساوی با فرداست . یعنی رنجی را که شما امروز متحمل می شوید رنجی است که فردا قرار است متحمل شوید و اگر امروز این رنج را متحمل نشوید فردا باید خیلی بیشتر از این را تحمل کنید و لذتی را که امروز می برید دقیقا همان لذتی هست که قرار است فردا ببرید و اگر این لذت را امروز و همین الان بردید فردا مجبور هستید که چند برابر این لذت سختی بکشید . سعی کنید ذهن خود را بر این باور استوار سازید که لذت بعد از انجام دادن کارها(همه ی کارهایی که شما مسولیت انجامش را برعهده دارید ، چه اسان ، چه سخت ) مفید و سازنده می باشد و لذت بردن به جای انجام کارهایی که باید انجام دهید می تواند لذت های خیلی بیشتر اینده شما را از بین ببرد .

حواس پرتی و رویا بافی حین مطالعه ( اوج یادگیری)

دست از تمرین نکشید

شک نکنید که تمام تمرین هایی که گفتیم و تمرین هایی که خودتان در حین کار می توانید ایجاد کنید در ابتدای راه بسیار ازار دهنده و سخت می باشد و لی به مرور زمان و مقابله با الگوی غلط ذهنی که دارید ، الگوی درست ذهنی جایگزین الگوی غلط شده و کار شما بسیار اسان خواهد شد . نکته مهم در این کار این است که هیچ وقت دست از تمرین برندارید. ممکن است بعضی وقت ها مکانیزم لذت جویی شما بر شما غلبه کند ولی همیشه این را به یاد داشته باشید که باید دوباره شروع به کار کنید و تمرین ها را از اول شروع کنید . بعد از مدتی پیشرفت را در کار احساس خواهید کرد و متوجه خواهید شد که لذت بردن بعد از انجام کارهای مهم چقدر لذت بخش تر و دل چسب تر می باشد

 

 

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان و قیمت محصولات کنکور آسان است با شماره های

۰۹۱۲۱۹۷۵۰۹۰

۰۲۱۴۴۴۳۱۳۱۳

۰۲۱۴۴۲۵۴۰۳۰

تماس بگیرید

یا کلمه { مثلثات استاد مسعودی } را به شماره ۰۹۱۲۱۹۷۵۰۹۰ پیامک کنید

حتما در فضای مجازی ما را دنبال کنید و از خدمات رایگان ما مانند جزوات رایگان رتبه های برتر ، نمونه سوالات امتحانی ، مشاوره و برنامه ریزی ، تدریس ها ، اخبارکنکور و … بصورت کاملا رایگان بهره مند شوید . جهت عضویت در کانال و پیجکنکور آسان است ، کلمه { کانال،پیج } را به شماره  ۰۹۱۲۱۹۷۵۰۹۰ پیامک کنید

برای دریافت مقالات و محصولات تخصصی کنکور آسان است ویژه پایه های دهم ، یازدهم ، دوازدهم به سایت گیلنا احمدی مراجعه کنید

فهرست مطالب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تـــمـاس