آخرین اخبار : 

نحوه نشستن صحیح حین مطالعه

نحوه نشستن صحیح حین مطالعه | مقاله مشاوره ای | روش صحیح مطالعه

نحوه نشستن صحیح حین مطالعه

بارها پیش آمده که پس از یک مطالعه طولانی وقتی از روی صندلی مطالعه برمی خیزیم، در ناحیه کمر احساس درد می کنیم، یا پس از یک آزمون طولانی هنگامی که می خواهیم از جای خود بلند شویم، گردنمان اصطلاحاً تیر می کشد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که علت این مسئله چیست؟

برخی می گویند نشستن طولانی مدت بدن را خسته می کند و عوارض آن نظیر کمردرد و درد گردن، اجتناب ناپذیر است. این حرف به طور کلی صحیح نیست و می توان با درست نشستن و انجام حرکات کششی این عوارض را کاهش داد یا به کلی از بین برد.

نتایج یک آمارگیری نشان می دهد که حدود ۳۲ درصد مردم بیش از ده ساعت در روز را به صورت نشسته سپری می کنند و حدود نیمی از این جمعیت حتی برای صرف ناهار نیز میز کار خود را ترک نمی کنند. این آمار وقتی معنا پیدا می کند که ما می بینیم بیش از یک سوم افراد به دلیل الگوهای نامناسب در نشستن های طولانی، کمردرد دارند.

اشتباه و بد نشستن به ستون فقرات و رباط های آن محدوده فشار وارد می کند و این فشار می تواند باعث ایجاد درد مزمن و حتی بد شکلی بدن شود، بنابراین لازم است دانش آموزان که ساعات زیادی را نشسته سپری می کنند، نحوه نشستن خود بر صندلی را اصلاح کرده تا دچار چنین مشکلاتی نشوند.

هنگامی که نحوه قرارگیری بدن صحیح است، چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده، کمترین فشار ممکن بر عضلات پشتیبان و رباط های بدن وارد می شود. بنابراین به ستون فقرت نیرویی وارد نمی شود و در حالت خنثی یا استراحت قرار می گیرد. پس دردهای مربوط به ناحیه کمر به طور محسوسی کاهش می یابد. این مسئله هم چنین از سایش و الهتاب مفاصل بدن جلوگیری می کند. صحیح نشستن با تحلیل رفتن نابهنگام عضلات و استخوان ها نیز مقابله می کند. بدیهی است که در وضعیت درست، بدن انرژی کمتری مصرف می کند و طبیعتاً کمتر خسته می شود.

اکنون لازم است منظورمان را از «درست نشستن» روشن سازیم. هنگامی که روی صندلی درست می نشینیم، باید تمامی مهره های کمر ما تحت حمایت قرار گیرند. اگر صندلی این ویژگی را نداشت که با مهره های موجود در گودی کمر در تماس باشد، می توان از یک بالشتک کوجک برای این کار استفاده کرد. در هر حال لازم است ستون فقرات شکل s مانند خود را حفظ کند و در همان حالت بماند. نکته مهم دیگری که در درست نشستن برای ما اهمیت دارد، این است که فرد اصطلاحاً صاف ننشیند، در هنگام نشستن لازم است کمر انسان از حالت عمود حدود ده درجه بازتر باشد. به عبارت دیگر پشتی صندلی باید مقداری به عقب خم باشد یا قابلیت خم شدن به عقب را داشته باشد.

در نشستن صحیح روی صندلی، باید پا به زمین برسد در حالی که زانوهای ما کمی بالاتر از نشیمنگاه یا هم سطح آن قرار گیرد. اگر صندلی ما این ویژگی را ندارد، باید از یک زیرپایی استفاده کنیم. نکته دیگر این است که نشیمنگاه باید کاملاً به پشتی صندلی بچسبد و بهتر است در این حالت زیر زانوها با صندلی تماس نداشته باشد.

لازم به ذکر است در نشستن های طولانی مدت، انداختن پاها روی هم سبب وارد شدن فشار به زانوها می شود. پس دانش آموزان لازم است در یک نشستن طولانی از این کار اجتناب کنند.

نشستن روی زمین با توجه به وضعیت بدنی فرد، متفاوت صورت می گیرد. اگر فرد در حالت چهارزانو می نشیند، باید وزن خود را به طور مساوی بر سطح اتکای خود تقسیم کند. همچنین باید با عوض کردن پای زیر و رو، از فشار بر یک پا بپرهیزد. در نشستن به حالت دوزانو، بهتر است بالاتنه به حالت قائم قرار داشته باشد. البته در این حالت فشار بر زانوها زیاد است و نشستن طولانی مدت در این حالت توصیه نمی شود.

حتی هنگامی که نحوه صحیح نشستن را رعایت می کنیم نیز لازم است نهایتاً هر سی دقیقه یک بار، یکی دو دقیقه از جای خود بلند شویم یا حرکات کششی انجام دهیم و پس از هریک سا عت حدود پنج دقیقه استراحت کنیم یا کارمان را تغییر دهیم. منظور از استراحت این است که وضعیت بدنی خود را عوض کنیم تا عضلات و مفاصل بدن استراحت کنند. بهتر است هر عضله در خلاف جهتی که قرار داشته، قرار بگیرد. فراموش نکنیم که چشمان ما هم به استراحت احتیاج دارد و لازم است پس از مقداری مطالعه، چشمان خود را از کتاب برداریم و به نقطه دوری نگاه کنیم تا عضلات چشم از حالت قبلی خارج شوند، به حالت عادی خود بازگردد. البته نوشیدن مقداری آب نیز می تواند به این امر کمک کند.

 

نحوه نشستن صحیح حین مطالعه | مقاله مشاوره ای | روش صحیح مطالعه

نحوه نشستن صحیح حین مطالعه | مقاله مشاوره ای | روش صحیح مطالعه

امیدوارم با این روش مطالعه بتوانید به اوج یادگیری برسید و کنکور براتون آسان بشه

موفق باشید

۵۷۰۳ ۵۷ ۱۹۶ ۰۹۱      موبایل

۱۳ ۱۳ ۴۳ ۴۴ – ۰۲۱         دفتر

۳۰ ۴۰ ۲۵ ۴۴ – ۰۲۱         دفتر

تماس بگیرید

یا کلمه { مشاوره } را به شماره

۰۳ ۵۷ ۱۹۶ ۰۹۱۲

پیامک کنید

———

جهت عضویت در کانال تلگرام مهندس امیر مسعودی و کنکور آسان است و استفاده از جزوه ها و تدریسهای رایگان کلمه { کانال تلگرام } را به شماره

۰۳ ۵۷ ۱۹۶ – ۰۹۱۲

پیامک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تـــمـاس