آخرین اخبار : 

اضطراب امتحان ( ٢ )

اضطراب

اضطراب امتحان (۲)

در مقاله قبل اضطراب امتحان به صورت زیر تعریف شد و دلایل آن مورد بررسی قرار گرفت، در این مقاله به وظایف خانواده برای کاهش اضطراب فرزندان پرداخته می شود:

تعریف اضطراب امتحان: اضطراب نوعی خودمشغولی ذهنی است که با خودپنداره ضعیف و تردید فرد درباره توانایی های خود مشخص می شود. غالباً با شناخت منفی، عدم تمرکز حواس، واکنش جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است. به عبارت دیگر وقتی که فرد درباره کارایی و توانایی دهنی خود در موقعیت امتحان، دچار نگرانی و تشویش شود، به طوری که این احساس موجب کاهش و افت عملکرد واقعی او گردد، می گوییم دچار اضطراب امتحان شده است.

راهکارهای کاهش اضطراب امتحان:

  1. به فرزندانمان یادآوری نمائیم همواره به خدا توکّل و هرکاری را با نام او شروع کنند، زیرا یاد خدا آرامش دهنده دل های مضطرب است.
  2. بر توانایی های فرزندمان تأکید کنیم تا اعتماد به نفس او تقویت شود.
  3. انتظارات خود را با توانایی های فرزندمان هماهنگ کنیم و از او توقع بیش از حد نداشته باشیم.
  4. تلاش های فرزندمان را برای کسب موفقیت های هرچند کوچک را قدر بدانیم و او را تشویق کنیم.
  5. عملکرد فرزندمان را با خودش مقایسه کنیم، در قورت پیشرفت او را تشویق کنیم و در غیر این صورت درصدد علت یابی و رفع آن باشیم.
  6. شرایط فیزیکی و عاطفی مناسبی را در ایام امتحانات برایش فراهم کنیم.
  7. امتحان جزئی از فرایند آموز است. آن را عملکرد طبیعی و معمولی آموزش بدانیم و از حساسیت بی مورد نسبت به آن بپرهیزیم.
  8. از ابتدای سال تحصیلی فرزندمان را با نحوه ی برنامه ریزی درسی، روش صحیح مطالعه و مرور درس ها آشنا کنیم تا هنگام امتحان از انباشته شدن مطالب درسی و اضطراب او بکاهیم.
  9. به فرزندمان اطمینان خاطر بدهیم که در کنار او خواهیم بود و اگر مشکلی داشت او را یاری خواهیم کرد. از به کار بردن عباراتی مانند: «به من ربطی ندارد، مشکل خودت است، از نوع درس خوندن تو خسته شده ام و …» خودداری کنیم.
  10. به فرزندمان یادآور شویم که تمامی تلاش خود را صرف یادگیری درسها نماید نه کسب نمره، زیرا کسانی که فقط برای به دست آوردن نمره درس می خوانند مطالب درسی را زودتر فراموش می کنند.
  11. با فرزندمان به گونه ای رفتار کنیم که او بتواند عقاید و نگرانی های خود را درباره امتحان آشکارا بیان کند.
  12. آخرین وضعیت درس فرزندمان را از دبیرانش جویا شویم تا بهتر بتوانیم به او کمک کنیم.
  13. از غیبت کردن فرزندمان در ایام و نزدیکی امتحانات جلوگیری کنیم، زیرا در این دوران درس ها دوره می شوند و فرزندمان می تواند اشکالات احتمالی خود را از دبیران بپرسد و برطرف کند.
  14. در ایام امتحانات فضای خانواده را شاد و آرام نگه داریم و از مشاجره و برخوردهای لفظی به خصوص با فرزندمان خودداری کنیم.
  15. در ایام امتحانات از شرکت در جشن ها و میهمانی ها و یا برگزاری میهمانی حتی الامکان خودداری کنیم.
  16. برای ایجاد تنوع و رفع خستگی فرزندمان در ایام امتحانات و درس خواندن مدت زمان مناسبی را برای تفریح یا بازی مورد علاقه در نظر بگیریم.
  17. ساعت خواب فرزندمان را طوری تنظیم کنیم که خواب مورد نیاز آنها تأمین شود، به عبارت دیگر شب ها زودتر بخوابند تا صبح زودتر بیدار شوند، مطالعه تا نیمه های شب علاوه بر خستگی سبب عدم یادگیری نیز می شود.
  18. یادآوری نمائیم سر جلسه امتحان، لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشند تا با آرامش خاطر به سوالات پاسخ دهند.
  19. فرزندمان را روز امتحان با ملایمت بیدار و زودتر از معمول راهی مدرسه کنیم که به موقع سر جلسه امتحان حاضر شوند، تا اضطراب دیر رسیدن به اضطراب امتحان اضافه نشود.
  20. به فرزندمان آموزش دهیم که دعا باعث آرامش و رسیدن به موفقیت می شود، اما شرط مستجاب شدن دعا، تلاش و کوشش خود ماست
  21. با استفاده از نمونه سوالات سال های قبل، امتحان آزمایشی از خود بگیرند و تصحیح کنند. با این روش، علاوه بر کاهش اضطراب، درس هایی را که باید بیشتر تمرین کنند را مرور خواهند کرد.
  22. برنامه امتحانی اش را در جایی نصب کند و به آنها بگوئیم روی هر امتحانی که می دهند یک خط بکشند. این کار انگیزه بیشتری برای درس خواندن و احساس نزدیک شدن به پایان امتحان را در آنها به وجود آورده و از اضطراب می کاهد.
  23. تشویق، تحسین و تأکید روی نقاط قوت فرزندمان را فراموش نکنیم زیرا این رفتارها انگیزه آنها را برای پیشرفت بیشتر می کند.
  24. بهتر است دبیران نیز محیط مساعد و آرامی را برای دانش آموزان در جلسه امتحان فراهم آورند تا اضطراب آنها کاهش یابد.
  25. اگر دبیران انتظارات، اهداف، نحوه نمره گذاری و نوع امتحان را مشخص کنند دانش آموزان می توانند با توجه به آنها برنامه ریزی کنند تا اضطراب ایشان کاسته شود.
  26. برگه های امتحان کلاسی یا تکالیف فرزندمان را به همراه خودش بازبینی کنیم تا نقاط ضعف و قوت درسی خود را یافته و در مواردی که ضعف دارند تمرینات بیشتر انجام دهند.
  27. توجه داشته باشیم با کسب نمره نامناسب فرزندانمان در امتحان به معنی بد بودن آنها نیست بلکه بدان معناست که فعالیت آنها در آن درس کم بوده و یا مفاهیم اساسی آن درس را نمی دانند.

 

امیدوارم با این روش مطالعه بتوانید به اوج یادگیری برسید و کنکور براتون آسان بشه

موفق باشید

۹۰ ۵۰ ۱۹۷ – ۰۹۱۲      موبایل

۱۳ ۱۳ ۴۳ ۴۴ – ۰۲۱         دفتر

۳۰ ۴۰ ۲۵ ۴۴ – ۰۲۱         دفتر

تماس بگیرید

یا کلمه { مشاوره } را به شماره

۹۰ ۵۰ ۱۹۷ – ۰۹۱۲

پیامک کنید

———

جهت عضویت در کانال تلگرام مهندس امیر مسعودی و کنکور آسان است و استفاده از جزوه ها و تدریسهای رایگان کلمه { کانال تلگرام } را به شماره

۹۰ ۵۰ ۱۹۷ – ۰۹۱۲

پیامک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تـــمـاس